Tuesday, July 17, 2007

Sjukdomar

Blixtrande huvudvärk i två dagar. Knivhugg i mitt arma huvud och bortfall av syn.
Då är det bra att jag är en flicka full av fantasi.
Jag ligger nerbäddad i svala lakan i min moders stora säng.
Rummet är mörklagt och jag trycker en kall hand mot min bleka, bultande panna.
Min syster smyger in för att ställa en diagnos, hon är ju praktiskt taget sjuksköterska. Eller sjuksyster, som det heter i min värld just idag.
"Hur känns det?" frågar hon.
Det är bra att jag redan har en viss insikt om mitt tillstånd. Jag ju trots allt befunnit mig i tropikerna en längre tid, och vet att det måste vara den hiskeligt farliga flodfebern.
"Men du har ju ingen feber?" konstaterar hon.
Just det.
Borrelia i så fall. Jag bor ju trots allt på östkusten. Hjärnhinneinflammation, blyförgiftning, graviditet. Så mycket ont har kunnat drabba mig den senaste tiden. Jag är visserligen en lady, men en äventyrlig sådan.
Något livshotande är det iallafall, det är det ingen tvekan om.
Lika bra att telegrafera till min kärlek så att jag kan få ta farväl, innan det är försent.

Jag hoppas verkligen att det har gått över innan kvällen, jag har inte tid att ligga omkring och fantisera om sjukdomar, hetta och myggnät.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home