Thursday, November 27, 2008

Strandbestar

Theo Jansen skapar enorma djur av plaströr. Stora vidunder som ibland vandrar på stränderna i Holland. Det är svårt att avgöra om han är konstnär eller galen vetenskapsman. Gränsen är hårfin.
Igår var jag och lyssnade på honom på Bon Futur på Berns. Han pratade om hur djuren är uppbyggda, vilka som har dött ut (de som tejpats ihop t.ex) Pratade om djurens leder, och de tolv magiska nummer de inhåller. Han pratade om sin femtio meter långa sandbana han har inomhus, eftersom strandbestarna har lite problem med att strosa på stranden under vinterhalvåret.
Jag har aldrig sett något liknande. Jag fick hjärtklappning och tårar i ögonen när jag såg det första djuret röra sig. Sedan kunde jag inte sluta fnittra.
Det var vansinne, magi och fyllde mig med glädje.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home